מה עומד מאחורי בובות הפופ! שמשגעות את העולם?
בשנים האחרונות נראה שאי אפשר להתחמק מזה. טרנד בובות הפאנקו פופ! (סימן הקריאה הוא חלק מהשם הרשמי של הבובה) נמצאות בכל פינה. אם במשרד, בבית, באולפנים של מוזיקאים, חנויות, ברים, מסעדות ובעצם בכל מקום. אז מאיפה הגיעו הבובות הקטנות והחמודות עם העיניים הגדולות?
אז הכל בעצם התחיל בשנת 1998 עם בחור בשם מייק בקר. בזמנו בקר היה מעצב חולצות צעיר עם חיבה לאייקונים תרבותיים מהעבר כמו בטי בופ, פופאי, דיק טרייסי ועוד. כשחיפש בובות ופסלים של הדמויות האהובות עליו, גילה בקר שגם אם מתמזל מזלו והוא מוצא אחת כזאת, היא נורא יקרה ונחשבת לפריט אספנות של ממש. בעקבות כך החליט בקר לייצר בעצמו בובות כאלה בסין. הבובה הראשונה שייצר הייתה של הקמע של רשת המסעדות האמריקאית "ביג בוי", ולאט לאט הרחיב את קטלוג הדמויות. בשנים הראשונות המוצרים של בקר עדיין פנו לשוק מצומצם מאוד, עד שבא בריאן מאריוטי.
מאריוטי היה עם קצת יותר ניסיון בעסקים ועשיית כסף מאספנות. בשנת 2005 קנה את חברת פאנקו (Funko) מבקר, שכיום כבר לא מעורב בה, והתחיל להגדיל משמעותית את ליין המוצרים ואת קטלוג הדמויות של החברה. הקפיצה הגדולה הגיעה בשנת 2010 עם בובות הפופ! הראשונות. בכנס הקומיקון השנתי השיקה החברה בובות פופ! של באטמן, באטגירל וגרין לנטרן והקהל פשוט התאהב. הבובות הפכו להצלחה מסחררת וזכו לביקורות חיוביות מכל הקהלים, ילדים ומבוגרים כאחד. מאריוטי מינה את עצמו למנכ"ל החברה, הוביל קו עיצובי מחודש של בובות הפופ והשיק אותן מחדש ביריד הצעצועים של ניו יורק כשנה לאחר מכן.

בובות הפופ! הראשונות

הבחירה להשיק את הבובות מחדש דווקא ביריד הצעצועים של ניו יורק לא הייתה מקרית, אלא מחושבת ועם הצהרת כוונות ברורה: בובות הפופ! הן לכולם.
בהחלטה זו פאנקו הראו שהם לא מכוונים רק לקהל הגיקים והאספנים הוותיקים שפוקדים את הפסטיבלים השונים וקונים פריטי אספנות לא משנה מה. פאנקו רוצה לשווק בכל חנויות הצעצועים ולכל הגילאים. פאנקו בעצם לא הסתפקה רק בחנויות צעצועים והתחילה לשווק גם ברשת וגם בחנויות כלבו אמריקאיות כמו טארגט ו-וולמארט ואפילו בחנויות ספרים.
על מנת שיוכלו לכוון לקהל יעד רחב ככל הניתן, ידעו בחברת פאנקו שהם זקוקים לקטלוג זכויות שמורכב לא רק מגיבורי על, אלא גם מדמויות מסרטים, סדרות ודמויות משפיעות אחרות. פאנקו חתמו על מאות חוזים עם חברות שונות ונציגים של שלל אושיות תרבות.
מוזיקאים מכל העולם, שחקני ספורט, דמויות מסדרות אהובות ואפילו פוליטיקאים. פאנקו עובדת מהר. הבובות מעוצבות ומיוצרות עוד הרבה לפני שהסרט או הסדרה אפילו יוצאים לקהל הרחב. כל זאת על מנת להיות הכי רלוונטיים שאפשר.
בחברת פאנקו ידעו גם שבובות הפופ צריכות להיות זולות כדי לאפשר קניה של כמה בובות כבר בקניה הראשונה וככה נולדים עוד ועוד אספנים בכל יום.
במקביל לפניה של פאנקו לקהל יעד רחב ככל הניתן, בפאנקו לא שכחו גם את האספנים הכבדים ובכל הכנסים הגדולים ניתן למצוא בובות פופ אקסקלוסיביות לאירוע. האספנים מחכים בקוצר רוח לכל הכרזה של החברה על בובות הפופ האקסקלוסיביות לאירועים האלו, וגם אם הם לא יהיו בכנס בעצמם, הם ימצאו כבר את הדרך להשיג את בובות הפופ שהם כל כך רוצים ואוהבים.
אחד היתרונות של פאנקו לא טמון רק בדמויות המיוצרות אלא גם במראה הבובה. הבובות בעלות ראש מרובע ולוק חד פעמי, שגורם גם ל-villains כמו דארת׳ ויידר להראות מזמינים. החברה מספקת מוצרים לכל השווקים המובילים בעולם- סין, ארה״ב ובריטניה, בעיקר בהפצה המונית לענקיות התחום.
אבל הכוח של פאנקו לא נובע מאותם אספנים מושבעים אלא מיצירת אספנים "קטנים". מי שקונה בובת פופ אחת לרוב יחזור ויקנה עוד בובות פופ, גם אם בתדירות נמוכה יותר מהאספנים הכבדים. המגוון של בובות הפופ מאוד רחב ומתחדש כל הזמן ככה שתמיד אפשר למצוא דמות שאוהבים. פאנקו מוציאה בובות פופ חדשות על בסיס קבוע מכל תחומי התרבות. סרטים חדשים כל הזמן מופקים וסדרות חדשות מגיעות כל הזמן לטלוויזיה ושירותי הסטרימינג ככה שמלאי הדמויות לא נגמר. פאנקו גם מוציאה כל הזמן ואריאציות חדשות ושונות לבובות פופ ישנות יותר או לדמויות שעד היום לא קיבלו בובות פופ בדמותם. גם בשוק הספורט שחקנים שעוברים קבוצה הם סיבה טובה לפאנקו להוציא בובת פופ חדשה שלהם עם המדים של הקבוצה החדשה שלהם או של שחקני עבר פופולאריים. היות ובובות הפופ נחשבות גם זולות יחסית, ובגלל המגוון הרחב, הם הפכו להיות המתנה המושלמת לחברים ולמשפחה ואפילו במקום העבודה. המון עובדי הייטק לדוגמה מעטרים את עמדות העבודה שלהם בבובות פופ משלל סרטים וסדרות.
גם התחום של בובות פופ מותאמות אישית (קאסטום) פורח, וכיום אפשר למצוא המון אספנים ואמנים חובבים שמשדרגים את בובות הפופ הרגילות של פאנקו או מכינים בובות פופ בעצמם.
אז נכון,מדובר בבובות. שום דבר מתוחכם. 9.5 ס"מ, ויניל, ראש מרובע גדול מאוד עם עיניים שחורות. הן אפילו לא "אקשן פיגרס", אי אפשר להזיז אותן, ורבים מהאספנים גם מקפידים לשמור אותן בתוך הקופסאות המקוריות. אבל המגוון שלהן אדיר, ומכוון לכל הגילאים ולשלל טעמים ותחומי עניין: חובבי אנימציה, קומיקס, פנטזיה, הארי פוטר, מוזיקה, "לשבור את הקרח" ו"משחקי הכס" וגיבורי־על ועוד ועוד. בשבע השנים האחרונות יוצרו אלפי דמויות, שרבות מהן כבר ירדו מפס הייצור, מה שהגביר את המשיכה של האספנים הכבדים. אבל יש משהו בבובות הפופ החמודות האלה שפשוט כבש את כולם. גם בישראל שוק בובות הפופ רותח ואפילו קיימות קבוצות פייסבוק במיוחד לאוהבי בובות פופ. בקבוצות האלה אפשר למצוא אספנים כבדים עם מאות בובות פופ, וגם אפסנים קטנים יותר עם כמה בובות פופ בודדות. אבל מה שמאחד בין כולם הוא שלכולם יש את אותה אהבה לבובות הפופ ולחברת פאנקו.
המעריצים האדוקים עוקבים אחרי כל הכרזה של בובת פופ חדשה וגם לא מפחדים להגיד דעתם ואפילו להביע את אכזבתם (בכמה עוד צבעי כרום אפשר כבר לצבוע את באטמן?!). המון אספנים גם ינסו להשלים סטים שלמים גם אם יש בסט בובות פופ שפחות אוהבים, רק כדי שהסט יהיה שלם. ובניגוד אליהם יש גם את האספנים הקטנים שבוחרים כל בובת פופ בפינצטה וקונים רק את בובות הפופ שהם באמת באמת רוצים או מתחברים אליהם, לפעמים גם במחירים אסטרונומיים במידה והבובה כבר לא מיוצרת.
כיום פאנקו היא כבר חברת ענק שנסחרת בבורסה, קונה רשיונות וזכיונות כל הזמן, ואפילו עובדת על סרט אנימציה בכיכוב הבובות האהובות. בסרט הזה יהיה אפילו מאורע נדיר שדמויות של מארוול ודמויות של די.סי יופיעו ביחד על מסך אחד באופן חסר תקדים.
בשנת 2016, לאחר שזוהתה עלייה בצריכת תרבות הפופ בעולם, הגיע שווי השוק לסכום של 263 מיליארד דולר ובנקודה זו החלה פאנקו להתבלט על המתחרות כאשר הדגש הושם על ייצור של דמויות פופ, ייתכן שהאדפטיביות של החברה לזהות טרנדים ולייצר דמויות בתוך כ 70 יום מהווה חלק משמעותי מהצלחתם בשוק.
נכון לדוח שפורסם החודש החברה מדווחת על עלייה מתמדת בהכנסות של 33% לשנת 2018 שהתבטאו ב686 מיליון דולר לעומת 516מיליון דולר ב2017 ו 427 ב2016. פאנקו נסחרת במכפיל עתידי של 15 וכיום שווי השוק שלה עומד על כמיליארד דולר.
מכיוון שהמוצרים של חברת פאנקו מכוונים לקהל המבוגרים, היא הפכה למבודדת מההאטה והירידה התלולה של שוק הצעצועים לילדים בניגוד לחברות כמו Mattel (NASDAQ:MAT) ו- Hasbro (NASDAQ:HAS) שמנייתן צנחה בשנה שעברה בעקבות התחזקות שוק משחקי הווידאו.
ההכנסות של החברה אינן תלויות בלקוח עיקרי ואחוזי ההכנסה מפוזרים בין הלקוחות השונים.
כלומר, העובדה שהקמעונאים הבודדים שלה כמו Target ו-Walmart לא מהווים יותר מ-10% מסך המכירות השנתיות מראה על כך שנפילתם לא תשפיע בצורה משמעותית על הצלחת פאנקו, בניגוד למה שגרם לפשיטת הרגל של חברת Toys R’ Us.
מוצריה של פאנקו מוצעים למכירה ביותר מ25000 חנויות ברחבי העולם וניכר כי הצלחתה של פאנקו הינה גלובלית ואינה מקומית לראיה, מכירותיה הגלובליות ב2018 היוו 32% לעומת 27%ב2017. המכירות הגלובליות עלו ב57% ב2018, עליה של 61% באירופה לבדה לעומת 2017.
 
נראה שפאנקו לא מתכננים לעצור, והשאלה הגדולה היא האם גם הטרנד הזה יחלוף מתישהו כמו כל טרנד? או שבובות הפופ כאן כדי להישאר? כנראה שנצטרך לחכות ולחכות. מה שבטוח הוא שמבחינת פאנקו, בובות הפופ ישארו איתנו לפחות לעוד כמה שנים טובות.
x

#{title}

#{text}

#{price}